Background Image

Ontwikkelingsfase

4 tot 6 jaar

Kleuter

Bewegen

In de kleuterfase is de ontwikkeling van de fijne motoriek belangrijk als basis voor vaardigheden als tekenen en schrijven. Juist ook spelletjes waarbij de handen moeten samenwerken zoals kralen rijgen, veter rijgen, plakken, knippen en propjes maken zijn enorm belangrijk voor de ontwikkeling van de coördinatie. Zowel oog-hand coördinatie als ruimtelijk inzicht wordt gestimuleerd. In de hersenen wordt het neurologisch netwerk verbeterd met nieuwe en efficiëntere verbindingen, die ook weer nodig zijn voor bv rekenen en lezen. Ook de zelfredzaamheid in dagelijkse vaardigheden wordt groter, zoals bv bij wc bezoek, aan- en uitkleden en tanden poetsen. Verder leren ze op deze leeftijd los fietsen, mits het gericht wordt geoefend.
We zien in deze fase veelal kinderen die moeite hebben met fijn-motorische coordinatie, kracht, springen en rennen, zelfredzaamheid, concentratieproblemen in een drukke omgeving. 

Gedrag

Autonomie en zelfstandigheid nemen verder toe. Er is een toenemend vermogen van het kind om voor zichzelf te zorgen. Verder begint het vermogen te ontwikkelen dat kinderen andermans perspectief leren zien. Naar school gaan is een flinke stap. Soms zie je dat kinderen het dan weer even moeilijk hebben: weer in broek gaan plassen, moeite hebben met afscheid nemen, of bang zijn om iets fout te doen. Ook vriendjes maken en afspreken is voor het ene kind een vanzelfsprekendheid, terwijl een ander kind het lange tijd spannen vind. Nog steeds kunnen ook situaties rondom naar bed gaan of eten moeizaam verlopen. En je kind confronteert je soms met dingen, waarvan je even slikt.
Ouders hebben in deze leeftijdsfase vaak vragen over het omgaan met gevoelens en met nieuwe spannende situaties.

Voeding en Gezondheid

Op deze leeftijd zijn kinderen volop in de groei, allemaal in hun eigen tempo. Ze krijgen hun eigen lichaamsbouw. Kinderen van dezelfde leeftijd kunnen enorm verschillen, qua lengte, gewicht, maar ook in de hoeveelheid die ze eten. Sommige zijn van nature kleine eters en anderen komen altijd met “honger” uit school. Een kind kan ook meer trek hebben omdat hij actiever is geweest. Nu ze naar school gaan, leren ze elke dag nieuwe dingen, de wereld wordt snel groter. Vanaf deze leeftijd komen de kinderen ook in aanraking met de verleiding van de vele “lekkernijen” in en buitenshuis (traktaties in en buiten school, bij vriendjes, op visite, vakantie en feestjes). Met een goed eetpatroon en gezonde voeding leg je een goede basis voor een gezonde ontwikkeling en een gezond gewicht.
We zien in deze fase ouders met kinderen die: Eten weigeren, ongezonde eters, voedselallergie en intoleranties (koemelk, kippenei, soja, lactose, gluten), buikpijn, moeizame stoelgang (obstipatie) of juist te dunne ontlasting (diarree). Overgewicht en ondergewicht.

Communicatie

Er wordt nog gewerkt aan dit onderdeel van de site....

School en Leren

Naar school gaan is een flinke stap. Soms hebben kinderen het dan weer even moeilijk: weer in broek gaan plassen, moeite hebben met afscheid nemen, of bang zijn om iets fout te doen. Ook vriendjes maken en afspreken is voor het ene kind een vanzelfsprekendheid, terwijl een ander kind het lange tijd spannend vind. Op school gaan kinderen van spelen langzaam naar leren. Kleuters ontwikkelen basisvaardigheden die ze vanaf groep 3 omzetten naar lezen en rekenen. Kinderen worden breed in hun ontwikkeling gevolgd. Didactieken helpen kinderen hun cognitieve ontwikkeling richting te geven. Ook leerkrachten ‘vinden’ nu iets van uw kind. Zij zien of uw kind meekomt met de groep, achterblijft in bepaalde vaardigheden of dingen anders oppikt. Dit kan soms onverwacht komen voor u. Vooral omdat deze vaardigheden vaak niet of minder voorkomen in de thuissituatie. 
Ouders kloppen oa bij ons aan om onze expertise mbt 'hoe het kind het doet'. Mn mbt die dingen die op school als 'problematisch' worden aangegeven. Ook is men op zoek naar de meest efficiënte aanpak op maat voor hun kind.